کد خبر: 1229148
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
شمیم رضوان

جوان آنلاین: تا همین دیروز، عمده نگرانی‌ها بابت بده‌بستان‌های فدراسیون با هیئت‌های استانی بود. لابی‌هایی که پای داورانی را به این حوزه باز می‌کرد که نه به لحاظ دانش و اطلاعات فنی، حرفی برای گفتن داشتند و نه به لحاظ آمادگی جسمانی! داورانی که توافقات پشت پرده حضور آن‌ها در سطح اول فوتبال کشور را تضمین می‌کرد، به همین دلیل هم تعجبی نداشت که شاهد کیفیت ضعیف داوری‌ها و قضاوت‌های پراشتباه آن‌ها بودیم، اما وقتی داوری باسابقه و باتجربه‌ای، چون موعود بنیادی‌فر که سابقه و تجربه زیادی دارد در صحنه‌ای کاملاً واضح و روشن مرتکب خطایی می‌شود که نتیجه آن سرنوشت سروته جدول را تحت تأثیر قرار می‌دهد، دیگر می‌توان در دروازه را بست، اما در دهان مردم را نه!
اشتباهات داوری جزئی از فوتبال و داور هم انسان است. پس عجیب نیست اگر گاهی به دلیل دور بودن از صحنه یا زاویه دید بدی که دارد، صحنه‌ای از چشمش دور بماند، اما نه وقتی یک اوت ساده که اتفاقاً فاصله زیادی هم با دفاع حریف دارد، کرنر گرفته می‌شود و همان توپ به تور دروازه حریف می‌چسبد تا معادلات سروته جدول دستخوش تغییر شود. اینجا دیگر خیلی نمی‌توان از توجیهات معمول استفاده و تأکید کرد که اشتباهات داوری جزئی از فوتبال است، چراکه اشتباهات تأثیرگذار بخشودنی نیست، خصوصاً اگر این اشتباه یک تصمیم فاجعه‌بار باشد که هم کار تیمی که برای قهرمانی می‌جنگد را سهل کند و هم کار تیمی را که دنبال بقاست، سخت!
طی هفته‌های گذشته بار‌ها و بار‌ها تأکید شد که کمیته داوران باید با توجه به حساسیت‌های موجود در هفته‌های پایانی، دقت‌نظر بیشتری در خصوص چیدمان کوبل داوری بازی‌ها داشته باشد، چراکه حساسیت در این هفته‌ها می‌تواند از کاه کوه بسازد، خصوصاً اگر داوران خود با اشتباهات محرز و نابخشودنی گزک دست دیگران بدهند، درست همانند اتفاقاتی که در جریان بازی استقلال با فولاد رخ داد، از تغییر رنگ پیراهن میهمان گرفته تا اوتی که شاید حتی خود استقلال هم باورش نمی‌شد موعود بنیادی‌فر آن را به نادرست کرنر بگیرد تا مسیر آبی‌پوشان برای بازگشت به صدر هموار شود. درست برعکس مسیر فولاد برای بقا که با این باخت دشوارتر از قبل شد. اما آیا با آنچه در این بازی رخ داد، می‌توان بساط شایعه‌ها و حاشیه‌هایی که از مدت‌ها قبل درخصوص تبانی و در آوردن نتیجه بازی‌ها سر زبان‌ها افتاده بود را برچید؟ آیا کمیته داوران پاسخ قانع‌کننده‌ای برای این اشتباه تأثیرگذار که بی‌شک تأثیر بسزایی در سرنوشت سروته لیگ دارد، می‌تواند ارائه و افکار عمومی را قانع کند، وقتی دم خروس اینقدر آشکارا بیرون زده است؟!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار